Návrh dřevěné lávky zpřístupňující jádro hradu [2002 – 2009]
Zhodnocení staveniště
V současné době jsou z přehradí zachovány pouze terénní relikty a hradní jádro je tvořeno především dominantním torzem obytné věže a zbytky palácových křídel. Na jihozápadní straně jádra se v podstatné míře zachovala subtilní branská věž původně zpřístupňující hradní jádro. Vzhledem k umístění a míře zachování torza věže je v současnosti přístup do hradního jádra veden mimo objekt brány.
Z branské věže jsou zachovány především obě boční zdi. Čelní zeď až na zbytek zdiva v suterénu již zcela zanikla. Torza bočních zdí tvoří dva samostatné pilíře lomového zdiva, které byly z důvodu zvýšení stability před několika lety propojeny ocelovou konstrukcí nesoucí střechu ve tvaru dlátka. K další stabilizaci zachovaného torza brány dojde vložením zesilující dřevěné konstrukce v úrovni původní podlahy (kolébkového mostu).
Urbanistické a architektonické řešení stavby
Předmětem projektu je návrh nové lávky pro pěší, která obnoví původní přístup do hradního jádra skrz zachované torzo branské věže. Konstrukce mostu bude celodřevěná ztužená prostorovými ocelovými táhly. Lávka bude pohledově rozdělena na dvě části. Na západní straně bude z předhradí stoupat dřevěné schodiště, které v jedné třetině rozpětí mostu přejde do rampy navazující na východní straně na dřevěnou ztužující konstrukci vloženou do branské věže. Zábradlí bude dřevěné se svislou nebo křížem kladenou výplní.
Technické řešení
Konstrukce mostu bude celodřevěná, provedená z odkorněné smrkové kulatiny. Pouze na pochozí trámy mostovky budou použity dubové hraněné profily. Z dubového dřeva budou zhotoveny také schodišťové stupně. Na zajištění jednotlivých tesařských spojů budou použity kované kramle, dubové kolíky nebo ocelové svorníky d=20 mm (žárově zinkovaná ocel).
Mostovka a schodišťové stupně budou vynášeny pěti až šesti podélnými nosníky, které budou kampovány na podpěry ukončujícími tři nosné pilíře. Spoje budou zajištěny ocelovými svorníky d=20 mm.
Nosné pilíře budou tvořeny sloupky, které budou založeny na dubové prahy. Tuhost celé konstrukce budou zajišťovat vložené rozpěry, vzpěry a kleštiny. Dále budou pilíře prostorově ztuženy ocelovými táhly (žárově zinkovaná ocel). Dubové prahy pilířů budou uloženy na zpevněný základ, který bude tvořen po vrstvách hutněnou štěrkovou drtí založenou do nezámrzné hloubky. Štěrk bude od okolní zeminy oddělen geotextilií. Dno každého výkopu bude spádováno do drenážní trubky PVC/PE DN 100, která bude odvádět vodu mimo základ. Obdobným způsobem bude provedeno příčné odvodnění svahů v místě dřevěné lávky. Do rýh budou uloženy spádované drenážní trubky PVC/PE DN 100, které budou v dostatečné vzdálenosti od lávky ukončeny vsakovací jámou. Drenážní trubky a vsakovací jámy budou zasypány štěrkovou drtí, která bude od okolní zeminy oddělena geotextilií.
Podélné nosníky vynášející mostovku budou na vyznačených místech (viz výkresová dokumentace) nastaveny svislými pláty, které budou zajištěny vždy dvěma dubovými kolíky. Při patě schodiště budou nosníky osedlány na hraněný dubový práh kotvený do země dvěma ocelovými tyčemi, které budou v dostatečné hloubce (cca 1500 mm) vloženy do vrtu a zabetonovány.
První dva nástupní stupně budou provedeny z tesaného pískovce (případně žuly) a budou uloženy na podezdívku z nasucho vyskládaných lomových kamenů. Další stupně již budou dřevěné provedené z dubu.
Stupně budou ukládány na podélné nosníky, ke kterým budou upevněny dubovými kolíky.
Mostovka bude tvořena příčně kladenými dubovými hranoly, které budou k podélným nosníkům upevněny dubovými kolíky.
Dřevěná konstrukce zábradlí bude sestávat ze sloupků, které budou čepované do mostovky. Stabilita sloupků bude zajištěna patními vzpěrami. Kruhové madlo nasazené na sloupky bude na vyznačených místech (viz výkresová dokumentace) nastaveno svislými pláty, které budou zajištěny dvěma dubovými kolíky. Mezi sloupky budou vloženy vodorovné trámy nesoucí dřevěnou výplň zábradlí, která je v projektu navržena ve dvou variantách. První varianta uvažuje s použitím svisle kladené kulatiny, která bude přibíjena k vodorovným trámům. U druhé varianty bude použita překřížená půlená kulatina, která bude také přibíjena k vodorovným trámům.
Dřevěná konstrukce lávky nebude barevně upravována, ale bude zachována přirozená barva dřeva.