Návrh dřevěné vyhlídky v podobě konstrukce zpevňující zachované torzo první brány jádra hradu [2005]
Výchozí stav v roce 2005
Subtilní věžovitá brána umožňující vstup do jádra hradu byla vystavěna z lomového kamene včetně nároží, která nebyla armována kamennými kvádry. Brána v úrovni suterénu mírně předstupovala před navazující čelní hradbu, se kterou byla provázána. Na zadní straně byl interiér věže minimálně v rozsahu dochovaných zděných konstrukcí otevřen, pozůstatky případného uzavření lehčí dřevěnou konstrukcí se nedochovaly. Věž byla od počátku vybavena provozním suterénem, který byl vysekán do skalního podloží. Na základě dochovaného torza předstupující čelní zdi je patrné, že součástí věže byl kolébkový padací most, jehož vnitřní rameno tvořilo podlahu průjezdu a v případě jeho zvednutí klesalo do prostoru suterénu. Přízemí věže vyplňoval vstupní průjezd. Obě boční stěny byly v interiéru přízemí opatřeny sedile ukončenými rovným dřevěným překladem vynášejícím zdivo vyšších partií věže. Průjezd byl plochostropý s dřevěnými stropními trámy. Podle dochovaného torza bočních zdí a na základě starších vyobrazení a fotografií je zřejmé, že věž měla ještě první a druhé patro.
Z brány zůstaly do současnosti zachovány hlavně boční zdi, čelní zeď až na zbytek zdiva v suterénu již zcela zanikla. Torza bočních zdí nejsou propojena a tvoří dva samostatné pilíře lomového zdiva.
Po zániku nosných dřevěných konstrukcí začalo z lícových ploch odpadávat zdivo (především na vnitřním líci) a došlo k výraznému oslabení bočních zdí, hlavně nad chybějícími dřevěnými překlady sedile. Kvůli zpomalení rozpadu torza brány byla v roce 2002 na zpevněnou korunu bočních zdí osazena stříška sloužící jako ochrana zachovaných zděných konstrukcí před povětrnostními vlivy. Dřevěná konstrukce stříšky byla uložena na dva ocelové nosníky, které propojením samostatně stojících bočních zdí zvýšily stabilitu dochovaného torza brány.
Návrh dřevěné konstrukce
Zřízením stříšky sice došlo ke zlepšení ochrany zachovaných zděných konstrukcí věže a podstatnou měrou byla zvýšena i jejich celková stabilita, ale i nadále dochází k odpadávání narušeného zdiva, hlavně v místech chybějících dřevěných překladů. Při dalším oslabování subtilních torz bočních zdí hrozí jejich celková destrukce. Vzhledem k tomu, že torzální stav brány nám nedovoluje v potřebném rozsahu doplnit chybějící dřevěné a zděné konstrukce, jeví se jako vhodný způsob zajištění zachovaného torza brány vložení zesilující dřevěné konstrukce v úrovni původní podlahy (kolébkového mostu). Vztyčení dřevěných sloupků v místě chybějící čelní zdi nám umožní obnovení dřevěných překladů nad sedilemi a v nezbytně nutném rozsahu i doplnění lícového zdiva v místech největšího oslabení bočních zdí. V rámci zřízení dřevěné konstrukce bude do zachovaných kapes po stropním trámu osazen dřevěný trám rozpírající boční zdi. Vložením navržené dřevěné konstrukce do stávajícího torza brány bude stavba ztužena, nutné dozdívky budou minimalizovány, oprava se omezí na konzervaci zachovaného zdiva.
Dřevěná zesilující konstrukce sloužící zároveň jako vyhlídková plošina, záměrně nebude svým vzhledem navozovat dojem původního řešení – např. napodobovat konstrukci kolébkového mostu. Před započetím výroby dřevěné konstrukce bude nutné upřesnit jednotlivé spoje a podle skutečnosti korigovat profily prvků. Z důvodu zvýšení životnosti doporučujeme, aby celá konstrukce byla provedena z tvrdého dřeva, alespoň však nosný rám a prkna tvořící podlahu vyhlídkové plošiny.
Nosná část dřevěné konstrukce bude tvořena vodorovným rámem sestaveným z podélných a příčných prahů. Nosný rám osazený do úrovně původního kolébkového mostu bude na vnitřní straně brány uložen na stávající skalní podloží a na vnější straně bude vynášen dvěma příčnými trámy podepřenými sloupky a vzpěrami. Sloupky budou umístěny v rozích suterénního prostoru v místě čelní stěny. Aby bylo zamezeno přístupu do suterénu brány, bude čelní svislá dřevěná konstrukce pobita širokými prkny kladenými na tupý sraz. Na podélné prahy nosného rámu budou v místě vnějšího líce zaniklé čelní stěny osazeny sloupky, které budou v úrovni původních stropních trámů ukončeny dřevěným nadpražím. Sloupky budou v příčném směru ztuženy pásky a v podélném směru budou zajištěny patními vzpěrami plátovanými do podélných prahů nosného rámu. Do sloupků budou zapuštěny dřevěné překlady osazené v poloze původních překladů sedile – profily trámů se přizpůsobí tvaru zdiva. Nad překlady bude v místě výrazného oslabení bočních zdí v nezbytně nutném rozsahu doplněno zdivo – rozsah a způsob dozdívání musí být předem schválen projektantem a památkovým dozorem. Do zachovaných kapes po stropním trámu bude vložen příčný trám rozpírající torza bočních zdí. Pro celkové ztužení dřevěné konstrukce bude nutné do dřevěného nadpraží (na sloupcích) a do stropního trámu osadit vodorovné zavětrování. Na nosný rám budou položena prkna tvořící podlahu vyhlídkové plošiny, která bude ukončena zábradlím. Sloupky zábradlí čepované do podélných prahů nosného rámu budou k hlavním sloupkům uchyceny madlem a příčníkem. Čelní strana zábradlí bude zabedněna širokými prkny kladenými svisle na tupý sraz.
Dřevěná konstrukce nebude barevně upravována, ale bude zachována přirozená barva dřeva.